پوشش آردواز ویلا

آردواز فلزی

آردواز فلزی

اگر که شما در حال ساخت و ساز و یا تعمیر خانه ی خود می باشید، لازم است تا اطلاعاتی در رابطه با انواع مصالح ساختمانی و هزینه های آن ها برای مثال آردواز فلزی و… بدست آورید. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با این مصالح، انواع آن ها و همچنین هزینه های آن آشنا کنیم تا انتخاب را برای شما راحت تر کند. شما می توانید به آسانی با انتخاب تصاویر و یا نقشه ی سقف دلخواه خود را به منظور ساخت و ساز با سازنده  و یا مجری آن در میان گذاشته و توافق کرده و از هزینه های آن و یا دیگر مصالح مطلع شوید.

آردواز چیست؟

پیش از پرداختن به هر موضوع دیگری بهتر است تا در رابطه با مصالح ساختمانی آردواز فلزی و یا سیمانی اطلاعاتی را کسب کنید. در واقع مصالح آردواز یکی از متداول ترین و محبوب ترین پوشش های سقف های شیب دار ساختمانی در جهان می ‌باشد. این گونه سقف های شیب دار به منظور جلوگیری از نفوذ و ورود آب به داخل، به صورت هشتی و با یک لایه پوشش طراحی و ساخته می ‌شوند، پوشش سقف آردواز برای سطح خارجی این نوع از سقف ها بسیار رایج و متداول می باشد. این مصالح ساختمانی به منظور ایجاد زیبایی در انواع سقف های ساختمانی و همچنین محافظت کردن از این نوع نماهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی این نوع مصالح ساختمانی آردواز در دو نوع فلزی و سیمانی طراحی و تولید می شوند. آردواز ها عموما نوعی مصالح ساختمانی هستند که از ترکیب الیاف های مصنوعی، سیمان، پنبه نسوز، مواد شیمیایی، آزبست و آب تشکیل و تهیه می شوند. در واقع این مصالح با توجه به سیمانی که دارند دارای مقاومت بالایی هستند. این مصالح آردواز جزء بهترین انتخاب ها به جهت پوشاندن و محافظت کردن از انواع سقف های شیب دار به حساب می آید و با مناسب بودن هزینه اجرای آردواز مورد استفاده قرار می گیرند.

ورقه های آرداواز فلزی و یا سیمانی به صورت پله ای و همچنین با شیب های مختلفی در قسمت های بالایی ساختمان، بر روی نمای اصلی ساختمان ها، در بالای پنجره ها، سقف های ساختمان های ویلایی، پوشش های آلاچیق، اتاقک کلبه ای، سردر ورودی مجتمع ها و آپارتمان ها و… نصب می کنند.

 

انواع آردواز

به طور کلی آردواز ها به دو نوع سیمانی و فلزی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح این گونه مصالح می پردازیم.

آردواز سیمانی: این نوع آردواز ها پیش از نوع دیگر یعنی آردواز فلزی طراحی، تولید و عرضه شده اند و از این رو دارای قدمت بیشتری و بالاتری نسبت به آن می باشند. این آردواز سیمانی از نوعی از ورقه ها به شکل های پله پله طراحی و تولید شده و دارای این قابلیت بوده که می توان شیب آن ها را تنظیم و کم و زیاد کرد و از همین رو نیز به جهت استفاده و بکارگیری در نمای اصلی ساختمان ها بسیار کاربردی و مناسب به نظر می رسد.

همچنین همان گونه که اشاره کردیم، این نوع از آردواز های سیمانی به منظور کلبه های کوچک، سر در ورودی، سقف انواع ساختمان ها و… بکار برده می شوند و کاربردی می باشند.

آدرواز فلزی: همان گونه که کمی قبل اشاره کردیم، این نوع آردواز بعد از آردواز سیمانی طراحی، تولید و به عرضه رسید. آردواز های فلزی مدتی بعد از تولید و عرضه به سرعت علاقه مندان و طرفداران زیادی را جذب خود کرده است. این آردواز های فلزی که نوعی از مصالح ساختمانی محبوب به حساب می آیند از جهت ویژگی هایی همچون ویژگی ظاهری و همچنین جنس با آردواز های سیمانی دارای تفاوت های بسیار زیادی می باشد.

برای نمونه:

  • آردواز های فلزی دارای ط.ل عمر و ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به آردواز های سیمانی می باشد.
  • آردواز فلزی نسبت به آردواز های سیمانی رنگ بندی های مختلف و متنوع تری را دارا می باشد.
  • این نوع از آردوازها یعنی آردوازهای فلزی شکست ناپذیر و همچنین غیرقابل ترک خوردن نسبت به آردواز های سیمانی می باشد.

مواد تشکیل دهنده آردواز ها

آردواز ها در اصل یکی از محصولاتی هستند که متشکل از آزبست ها، سیمان، الیاف مصنوعی پنبه نسوز و مواد شیمیایی با آب است. ورقه های آردواز در ابتدا بدون رنگ هستند رنگی شبیه به بتن دارند و پس از ساخت و تولید این مصالح آن‌ ها را با توجه به خواست مشتری رنگ می کنند، از این رو شما به راحتی می توانید رنگ آن را با توجه به رنگ ساختمان خود انتخاب کنید. در اصل رنگ ابتدایی آردواز فلزی و یا آردواز سیمانی به رنگ سیمان می باشد.

با این وجود که جنس پوشش های سقف‌ های شیروانی و شیب دار تغییر می کند، اما هنوز بسیاری از مردم پوشش سقف های شیروانی به اسم آردواز می شناسند و برای آن کلمه ی آردواز را بکار می ‌برند.

شکل آردواز ها

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که آیا آردواز ها فقط به یک شکل می باشند؟ در پاسخ به این سوال باید این گونه گفت که با توجه به نوع ساخت و ساز آردواز ها، این امکان وجود دارد تا از قالب گیری های متفاوتی به منظور تغییر در ظاهر آردواز فلزی و یا آردواز سیمانی استفاده نمود. برای نمونه آردواز ها در شکل های کلاسیک (پله ای)، هلالی (پولکی) و یا دیگر اشکال طراحی و تولید می شوند.

مراحل طراحی، اجرا و نصب آردواز ها

  • اولین مرحله طراحی دقیق و اصولی آردواز ها با توجه به اندازه ها و نوع ساختمان، کلبه، پنجره، آلاچیق و یا… می باشد.
  • بعد از طراحی این آردواز ها، باید به تهیه و آماده سازی مصالح آردواز ها با توجه به طراحی های انجام شده پرداخت.
  • مرحله ی بعد از آماده سازی این مصالح، انجام و اجرای زیرساز های فلزی می باشد.
  • در مرحله ی بعد برای اجرای آردواز فلزی و یا سیمانی، باید به اجرای شاسی کشی همچنین زیرسازی های چوبی، با فاصله ای مناسب و مورد نیاز پرداخت. این فاصله باید حداقل 20 سانتی متر باشد.
  • و اما مرحله ی بعدی نصب این مصالح ساختمانی یعنی آردواز های فلزی و یا سیمانی با رعایت کردن استاندارد ها و همچنین نکات ایمنی می باشد.
  • و در آخر نیز باید به نصب و اجرای فلاشینگ ها و تیزه ها به منظور آب بندی پرداخت.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *