پوشش آردواز ویلا

ساخت سقف شیروانی آردواز پرچین

معمولا استفاده از سقف های شیروانی برای آلاچیق ها، ویلا ها، مناطق مرطوب و دارای بارندگی فراوان و بسیاری از مناطق های دیگر رایج می باشد. مردم از زمان های قدیم در مناطق پر باران کشور به خصوص در شمال سقف خانه های خود را به صورت شیب دار می ساختند چون استفاده از این نوع شیروانی ها باعث هدایت آب باران از روی ساختمان ها به روی زمین می شوند و از تجمع آب های باران روی سقف جلوگیری می کنند.

هم چنین شیروانی های آردواز پرچین به زیبایی و شیک شدن ساختمان ها هم کمک می کنند.ما در این مقاله سعی می کنیم که شما را با ساخت شیروانی آردواز پرچین، خصوصیات و مزایای استفاده از این نوع سقف ها آشنا کنیم.

سقف شیروانی چیست؟

سقف شیب دار یا سقف شیروانی یکی از انواع طرح های سقف می باشند که در مناطق پر باران و سرد برای سقف ساختمان ها و ویلا ها کاربرد زیادی دارند.این نوع سقف از نفوذ آب باران به داخل ساختمان جلوگیری می کند، سقف های شیروانی حداقل شیب آنها پانزده درجه و حداکثر شیب شان هفتاد درجه می باشد.

برای ساخت این نوع سقف ها از فلزات یا آهن استفاده می شود و برای پوشش این سقف های شیروانی از آردواز، سفال یا چوب استفاده خواهد شد.
آردواز: آردواز یکی از پوشش های معروف در سقف های شیب دار یا شیروانی می باشد که برای سطح بیرونی سقف ها استفاده می شود.آردواز از سیمان، الیاف مصنوعی، آز بست و مواد شیمیایی و غیره تشکیل شده است. آردواز در ابتدا هیچ گونه رنگی ندارد و بعد از اینکه ساخته شد آن را رنگ می کنند.

رنگ اولیه آن مانند رنگ سیمان می باشد، آردواز در اشکال پله ای، پولکی و هم چنین اشکال دیگر تولید و استفاده می‌ شود.سقف های شیروانی دارای مدل های متنوعی مانند یوبوت، تیردال، پرچین و سایبان هستند.

از عوامل مهم برای سقف وزن آن می باشد که باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید چون مصالح مصرف شده در هر گونه از سقف ها متفاوت می باشد و هر کدام از این ها وزن خاص خودشان را دارند.

انواع سقف های شیروانی

سقف های پر چین و سایبان با تایل های سفالی: استفاده از سیمان در ساخت انواع سقف ها از زمان های قدیم بسیار رایج می باشد، نکته ای که باید در مورد سقف های سفالی به آن دقت شود این می باشد که سفال بسیار شکننده است و قیمت زیادی هم دارد، از مدل های سفالی برای ساختمان هایی با نمای خاص و کهنه استفاده می شود.

  • سقف های پرچین و سایبان با تایل های بتنی: سقف های شیروانی با تایل های بتنی شباهت زیادی به گونه های سفالی دارند.
  • مدل بتنی پایداری زیادی دارد و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه تایل های سفالی می باشد و تنها تفاوت آن این است که قیمت کمتری نسبت به مدل سفالی دارد.
  • پرچین و سایبان فلزی: مدل فلزی سقف ها با خط های صاف و نمای فلزی بر عکس دیگر مدل ها ظاهری شیک و امروزی دارد، هم چنین دارای رنگ های زیبا و متنوعی نیز می باشند. سقف های فلزی قیمت زیادی دارند به همین دلیل دارای کاربرد های فراوانی هستند.

ورق طرح سفال پرچین

  • ورق طرح سفال از جنس گالوانیزه برای پوشش سقف های شیب دار و شیروانی استفاده می شود و هم چنین قیمت بسیار مناسبی هم دارد.
  • پرچین: پرچین در لغت دیواری است که از گِل و شاخه های درخت در کشت زار یا باغ درست می شود.
  • پرچین مقاومت بالایی در برابر طوفان و گردو باد دارد، این نوع پوشش نحوه نصب اش نسبت به بقیه نمونه های پوشش ها متفاوت می باشد، این محصول به دلیل هم پوشانی  بسیار خوب ورق ها بعد از اینکه نصب شد مانع ورود جریان هوا به سطح زیرین می شود، باعث ایجاد یک سقف یکدست و غیر قابل نفوذ خواهد شد.
  • ورق های طرح سفال پرچین صرفه اقتصادی فراوانی برای پیمانکاران دارند.

مزایای استفاده از پوشش پرچین

  • مقاومت بالای این نوع پوشش در برابر زلزله
  • مقاوم در برابر باران های شدید، تگرگ و برف
  • مقاوم در برابر آتش سوزی های شدید
  • تنوع رنگی فراوان مانند رنگ های قهوه ای، آبی، قرمز، نارنجی
  • سرعت بسیار زیاد در نصب و عدم نیاز به عایق رطوبتی مناسب

پوشش های پرچین دارای رنگ بندی متنوعی هستند بنابراین طراحان ساختمان انتخاب زیادی می توانند در استفاده از رنگ ها داشته باشند، پوشش های پرچین علاوه بر زیبایی می توانند در مقابل عوامل طبیعی مانند تگرگ و باران های شدید و برف و عوامل غیر طبیعی مانند آتش سوزی های شدید مقاومت بسیار بالایی داشته باشند.

  • هم چنین وزن بسیار کمتری نسبت به بقیه پوشش ها دارند و وزن وارد شده بر ساختمان نیز کمتر است بنابراین گزینه مناسبی برای پوشش سقف های شیروانی به شمار می آیند.
  • ورق های پرچین جنسشان از گالوانیزه می باشد و به روش پودری رنگ می شوند.
  •  مقاومت در برابر طوفان و گردو باد: پوشش های پرچین به دلیل هم پوشانی بالایی که دارند باعث می شوند سقف به صورت کامل و یکدست پوشیده شود و مانع نفوذ هرگونه طوفان و گرد و باد شدید به درون ساختمان خواهند شد.
  • مقاوم در برابر اتش سوزی: پوشش های پرچین توانایی بسیار بالایی در برابر آتش سوزی های شدید داشته و مانع هر گونه آتش به داخل ساختمان خواهند شد، هم چنین وزن بسیار کمی که دارند باعث دیر تر فروریختن ساختمان در برابر آتش می شوند و هم چنین باعث حفاظت جان افراد می شود.

نحوه نصب سقف شیروانی پرچین

این نوع سقف با استفاده از خاک روی ساخته می شود و با محیط زیست سازگاری زیادی دارد و هم چنین نصب آسانی هم دارد و مانند نصب بقیه سقف های شیروانی می باشد، این نوع سقف باعث زیبایی ، استحکام، مقاوم در برابر زلزله، آتش سوزی، گرد و باد است و از نظر ماندگاری در درجه خیلی بالایی قرار دارد.

نکته های مهم در مورد نصب سقف های شیروانی

اگر سقف شیروانی به درستی نصب نشود باعث احتمال نفوذ آب باران و گرد و خاک به داخل ساختمان می شود. دلایل ورود آب به داخل ساختمان از سقف شیروانی یکی این است که سقف و اسکلت فلزی با هم دیگر هم پوشانی ندارند و دومین دلیل این است که پیچ ها در هنگام نصب محکم نشده اند. امیدواریم با ارائه مطالب فوق کمک شایانی در کامل کردن اطلاعات تان درباره مصالح ساختمانی کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *