پوشش آردواز ویلا

نحوه ساخت آردواز

ساخت آردواز یکی از مراحل، در تهیه سقف های شیب دار و شیروانی است. سقف های شیروانی همانند سقف های دیگر و قسمت های دیگر ساختمان برای ساخته شدن نیاز به مواد و مصالح دارند؛ با این تفاوت که مصالحی که برای تهیه این سقف ها استفاده میشود با نام آردواز شناخته میشود. آردواز ها موادی هستند که در ابعاد مختلف و جنس های متفاوت و شکل های متفاوتی تهیه میشوند و در ساخت و تولید سقف های شیب دار، شیروانی و ویلایی استفاده میشود. آردوازها، برای سقف آلاچیق ها، اتاقک های کلبه ای، و یا سردرب ورودی ساختمان ها بکار میرود که از جنبه های مختلفی برای ساختمان کاربرد دارد.

آردواز

آردواز یکی از مصالح ساخت سقف های شیب دار و شیروانی است. آردواز ترکیبی از الیاف معدنی، سیمان و مواد شیمیایی میباشد که برای پوشش نوع خاصی از سقف ها استفاده میشود. ورقه های این محصول به شکل پله ای و شیب دار ساخته میشوند و در نمای اصلی ساختمان مانند سقف ها، بالای پنجره ها، سر درب ها و بالای آلاچیق ها و … از آنها استفاده میشود.

ویژگی های آردواز

مهمترین ویژگی آردواز، عدم نفوذ آب و رطوبت در سازه، آردواز ها علاوه بر اینکه از نفوذ آب به ساختمان جلوگیری میکند بعنوان یک سپر قوی از ورود گرد و غبار و آلوددگی و همچنین باران های اسیدی به داخل ساختمان جلوگیری میکند. در واقع در تمیز ماندن نمای ساختمان از آلودگی و کثیفی نقش بسیار مهمی دارد. از همه مهمتر آردوازها بعلت ظاهر زیبا و رنگ های متنوعی که دارند؛ باعث زیباتر شدن نما و ساختمان میشوند. ورقه های آردواز، در برابر آلودگی های شیمیایی و تغییرات شدید دمایی بسیار مقاوم هستند.

انواع آردواز

به طور کلی آردواز ها به دو دسته فلزی و سیمانی تقسیم بندی میشوند. نوع سیمانی آردواز، از ورقه های پله ای و شیب داری ساخته شده است که از قابلیت تغییر دادن شیب ها و تنظیم برخوردارند. از آردوازهای سیمانی برای اتاق های کلبه ای، سردرب های ورودی و سقف ساختمان ها استفاده میشود. نوع دیگر آردوازها، آردواز فلزی است که بعد از نوع سیمانی تهیه شد و نسبت به نوع آردواز سیمانی دارای مزیت هایی شامل، طول عمر و ماندگاری بیشتر، رنگ پذیری های متنوع تر، شکست ناپذیری و غیرقابل ترک خوردن میباشد.

سقف شیب دار

سقف شیب دار به سقف هایی گفته میشود که بین 20 تا 60 درصد شیب داشته باشد و نمای خاصی به ساختمان و بنا میدهد. به سقف های شیب دار، سقف های شیروانی هم گفته میشود. سقف های شیب دار بعلت مزایای زیادی که دارد در بسیاری از شهرها و روستاها بعنوان سقف ساختمان ها از آنها استفاده میکنند. مزایای این سقف ها عبارتست از: تنوع زیاد، هزینه پایین، کاهش نفوذ سرما و گرما، زیبایی خیره کننده، سازگاری با شرایط آب و هوایی و اقلیم هر منطقه، سبک سازی ساختمان و …

ساخت آردواز

یکی از روش های ایجاد سقف و سردرب ها در ساختمان ها و اداره جات، اجرای آنها با استفاده از مصالح معمولی مثل آجر و بلوک و … میباشد؛ این روش علاوه بر سنگین بودن سازه ایجاد شده، مقاوت کمتری هم در برابر عوامل جوی دارا میباشد. برای رفع این مشکلات میتوان ساختار آنها را از سنگ و سیمان به پلیت های فلزی یا صفحات سیمانی و به اصطلاک آردواز، تغییر داد.

بنابراین برای ساخت آردواز میتوان از مصالح دیگر و اجناس دیگری با شکل پله ای با شیب های متفاوتی برای تهیه سقف ها و سردرب ها و غیره استفاده کرد. ساخت آردوازها، علاوه بر اینکه مشکل وزن سنگین و مقاومت کم در برابر عوامل جوی را تغییر میدهد میتواند به علت داشتن رنگ های مختلف و تنوع طرح ها، نما و ظاهر زیبایی را به ساختمان بدهد.

جهت ساخت آردواز برای سقف های شیروانی و سردرب ها و … با توجه به نوع آردواز، اجناس و مواد را آماده کرد و با شیب های مورد نیاز آنها را با استفاده از قالب های ساختشان درست کرد؛ سپس در سطحی صاف و روی زمین سازه اصلی یا اسکلت آن که شامل سرهم کردن و کلاف نمای دور و آهن کشی داخل و تیریزی آن است را انجام داد.

نکته اینکه قاب نما معمولا در سه نوع پله ای، هلالی و سینه کفتری تولید میشود. سپس بعد از درست کردن اسکلت آن، میتوان در این مرحله و قبل از سنگین تر شدن سقف یا سردرب، آن را در جای خود(سقف یا سردرب) با استفاده از اتصالات مورد نیاز قرار داد؛ بعد از قرار گرفتن اسکلت در جای خود مراحل بعدی و اجرا و نصب آردواز انجام میگیرد.

به طور کلی برای ساخت آردواز از متریال های سبک و با کیفیت به شکل های زیبا و شیک فرم داده استفاده میشود. ساخت انواع آردواز ها معمولا به یک شیوه است مگر اینکه آردواز فلزی باشد که در این صورت برای ساخت اسکلتش از ورق های فلزی استفاده میشود. نکته اینکه هنگام ساخت آردواز برای اینکه ساختمان در برابر نفوذ گرما و سرما خوب عایق بندی شود میتوان از پشم شیشه استفاده کرد. ساخت آردواز ها با توجه به انواع آنها (طرح سفال، سیمانی و فلزی ) ممکن است هزینه ها و قیمت های متفاوتی داشته باشد.

آردواز ها مصالح اصلی ساخت سقف های شیب دار و شیروانی هستند. آردواز ها از مواد مختلفی و با رنگ های متنوع و زیبایی ساخته میشوند نکته مهم در ساخت آردواز ها این است که بصورت پله ای و شیب دار تهیه میشوند و همین امر باعث زیبا نمایش دادن آنها در سر درب ها و سقف های ساختمان میشود.

در تهیه آردواز ها مراحل مختلفی وجود دارد اولین مرحله در این زمینه، ساخت آردواز میباشد. در هنگام ساخت آردواز ابتدا باید نوع آن را از نظر فلزی یا غیرفلزی بودن در نظر بگیریم سپس باید بدانیم که این آردواز قرار است به چه منظوری و در چه موقعیتی از آن استفاده شود و به تبع برای ساخت آن از مواد مختلفی استفاده کرد سپس اقدامات بعدی را انجام داد؛ ولی بطور کلی بعد از تهیه کردن مواد مورد نیاز ساخت آردواز ابتدا شروع به ساختن اسکلت سر درب یا سقف ساختمان میکنیم. در کشورمان ایران برای ساخت آردواز ها میتوان با شرکت ما تماس گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *