پوشش آردواز ویلا

اجرای اردواز سر درب

● آردواز چیست؟

به طور کلی در یک تعریف ساده می توان آردواز را این گونه معرفی نمود که آردواز به سقف های شیروانی شکل گفته می شود که برای سر درب حیاط، اتاقک ها، سقف آلاچیق ها و … استفاده می شود و علاوه بر کاربرد زیبایی در حفاظت از ساختمان ها و سازه ها نیز کاربرد دارد، که در این مقاله قصد داریم به بررسی و چگونگی اجرای آردواز سر درب بپردازیم.

ولی تعریف تخصصی و کامل تری از آردواز وجود دارد که این گونه می توان آن را تعریف نمود: سقف های شیروانی یا همان آردواز به سقف هایی گفته می شود که:

  • اگر از زاویهٔ رو به رو به کار و یا آردواز نگاه کنیم به شکل مثلثی با شیب کم و یا شیب تند هستند.
  • نوک سقف مانند نوک مثلث بالا می باشد.
  • دو طرف سقف مورد نظر شما به صورت شیب به سمت پایین آمده است و این که دارای شیب تند و یا دارای شیب ملایم باشد بستگی به سلیقه خود شما دارد که کدام یک از انواع شیب های مورد نظر را انتخاب کنید.

افرادی سقف های شیروانی با شیب کم و ملایم را انتخاب می کنند باید به این نکته توجه کنند که در چنین حالتی امکان ورود و نفوذ عوامل طبیعی مانند: باد و باران بیشتر می شود به همین منظور و برای کاهش این عوامل طبیعی باید چینش پوشش نهایی سقف با دقت بیشتری انجام شود.

همچنین شاید دانستن این نکته نیز برای شما جالب باشد که در زبان انگلیسی به سقف های شیروانی دو طرفه با شیب تند dable roof و به سقف های چهار طرفه با شیب کم hip roof گفته می شود که این دو در شکل ظاهری باهم تفاوت دارند.

اولین محصول برای پوشش سقف های شیروانی آردواز بوده است که امروزه به همین خاطر بیشتر مشتریان تمام پوشش سقف را در اولین مرتبه با این نام یعنی آردواز یاد می کنند.

● ویژگی های آردواز

در این قسمت قصد داریم برخی از ویژگی های کلی آردواز را بیان کنین. این ویژگی ها عبارت اند از:

۱. ورقه های آردواز به صورت پله با شیب های متفاوت را در سطوح بالایی ساختمان بر روی نمای اصلی، برو روی سر درب پنجره ها، سر درب درهای ورودی، سقف آلاچیق ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

۲. صفحه آردواز ها از پیش رنگ شده نیستند و رنگ اصلی آن به رنگ بتن می باشد، این ویژگی سبب شده است که شما بتوانید آن ها را به رنگ های دلخواه خود رنگ آمیزی کنید.

۳. آردواز تلفیقی از سیمان، پنبه نسوز و آزبست می باشد.

۴. هر پلیت آردواز ۳۰ در ۶۰ می باشد.

۵. پلیت ها به صورت مستطیلی شکل و به صورت پولکی تولید می شوند.

۶. زیر سازی آردواز ها به صورت ۲۵ متری و به وسیله چوب روسی انجام می شود.

۷. آردواز ها در کارخانه های استان های اصفهان، تبریز، تهران تولید می گردد.

۸. یکی از ویژگی هایی که سبب تمایز و برتری ورق های آردواز نسبت به ورق های گالوانیزه شده است این موضوع می باشد که در هنگام بارندگی در سقف هایی که از آردواز استفاده شده است صدای باران بر خلاف ورق های گلوانیزه نمی پیچید.

● سر درب چیست؟

همانگونه که از نامش مشخص است سر درب پوششی است که بر روی سر درب های ساختمان ها ی مسکونی و اداری قرار می گیرد که علاوه بر زیبایی سبب محافظت از پوشش درب ها می شود.

سر درب ها دارای یک سری مزایا هایی هستند مانند این که نصب سر درب ها ی حیاط، در ورودی و درب پارکینگ می تواند علاوه بر جلوگیری از نفوذ بارندگی ها و دیگر عوامل خارجی با خود درب و ایجاد پوسیدگی درب ها و یا از بین رفتن و رنگ پریدگی جلوگیری کنند و سبب می شوند که در ب ها از ماندگاری بالاتری برخودار باشند. علاوه بر محافظت سر درب ها می توانند به زیبایی ساختمان کمک کرده و به ساختمان شما رنگ و جلوه بیشتری ببخشند.

● آردواز سر درب

آردواز شیروانی سر درب با ورق های سفال پرچین انتخاب خوبی برای سر دری های ساختمان ها هستند زیرا دارای طرح های ریز و نصب آجری شکل هستند. بافت آجری آردواز نمای یک پارچه به ساختمان ارائه می دهد و خطوط بین محصولات را نمایان نمی کند و باعث می شود که نمای بیرونی بنا جذاب تر و جلوه زیبا تری پیدا کند.

کاربرد آردواز ها فقط به پوشش سقف های شیب دار خانه ها ختم نمی شود بلکه از اردواز برای زیبا سازی و با دوام کردن سقف آلاچیق ها، اتاقک های کلبه ای، سر درب ورودی های ساختمان و مجتمع های مسکونی و اداری و فضا های استراحت گاهی درون پارک ها جنگل ها مورد استفاده قرار می گرد.

● نحوه اجرا آردواز سر درب

به منظور ایجاد آردواز سر درب و ساخت و نصب انواع سر دری ها باید ابتدا بر روی زمین و یا سطحی صاف سازه اصلی و یا در واقع همان اسکلت نما که شامل سرهم کردن و کلاف نمای دور و آهن کشی داخلی و تیر ریزی آن است را انجام بدهند. پس می توانید قبل از آن که سر درب سنگین شود آن را بر روی درب و محل مورد نظر خود قرار بدهید و سپس اقدام به تکمیل آن نمایید.

همچنین می توانید برای پوشش روی کار از ورق های آردواز استفاده نمایید و سپس آن ها را به رنگ مورد نظر و دلخواه خود رنگ کنید.

● طرح ها و مدل های آردواز سر درب ها

سر درب هایی که توسط پوشش آردوازی ایجاد می شوند در طرح های مختلفی هستند. ابعاد سر دری جهت محافظت کامل درب باید از ۴ طرف در حد قابل قبولی اضافه تر باشد. متراژ سر درب برابر با متراژ دور سر درب ضرب در طول سر درب به علاوه نمای دو سر آن است که متراژ کل سر درب به دست می آید.

● حرف آخر

شما می توانید برای محافظت و زیبایی سر درب های منازل خود از آردواز سر درب استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *