مقالات تخصصی

اجرای سقف استخر و ویلا

پوشش سقف استخر

اجرای سقف استخر متاسب با نیاز شما

در دوره های قبل تر که خانه ها حالت ویلایی داشتند وجود استخر در این خانه ها بخصوص در فصل گرمای تابستان یک مزیت مهم محسوب می شد اما در این دوره و به دلیل رواج داشتن برج سازی و ساخته شدن آپارتمان های چند طبقه یا شاید هم ده ها طبقه بیش تر وجود استخر رو باز در حیاط خانه ها با مشکل مواجه شده است بطوری که امکان استفاده آن برای همهٔ افراد خانواده امکان پذیر نبوده است و با مشکل مواجه شده است.

در صنعت امروزی خوشبختانه با تولید انواع پوشش سقف استخر موفق به حل این مشکل شده اند.

انواع پوشش سقف استخر

1- سقف استخر می تواند به صورت ثابت باشد

سقف استخر به صورت ثابت با طول عمر طولانی، آب بندی و با داشتن نور کافی می تواند برای استخره ها مورد استفاده قرار گیرد. جنس این سقف های ثابت می تواند از ورق های پلی کربنات باشد و یا اینکه می توان از نورگیر های حبابی که برای سقف حیاط خلوت یا پاسیو ها استفاده می شود استفاده کرد چون این مورد آخر دارای حالت باز شو می باشد و می تواند گزینه مناسبی برای سقف های ثابت استخر باشد.

2- سقف استخر می تواند به صورت متحرک (ریلی) باشد.

سقف استخر از جنس پلی کربنات می تواند به صورت ریلی یا به عبارتی به صورت متحرک باشد. برای حرکت سقف این نوع استخر ها که دارای سقف متحرک هستند باید از تجهیزات خاصی استفاده شود. در این گونه استخرهای روبازی که از سقف و دیوارهٔ متحرک استفاده شده است این امکان را می دهد که در موارد لازم دیوره ها را نیز حرکت داد. که به این نوع پوشش های که استخرهای رو باز را پوشش می دهند کاور استخر نیز گفته می شود.

حرکت این صفحات می تواند به صورت دستی یا با استفاده از موتور انجام شود. مزایای استفاده از این سقف های متحرک این است که امکان استفاده در همهٔ فصول را دارد به طوری که در فصل زمستان ما نیاز داریم که استخرمان سرپوشیده باشد و در فصل گرمای تابستان نیاز داریم که استخرمان رو باز باشد. استخرهایی با سقف متحرک این قابلیت دارند که مشتریان زیادی داشته باشند و هر روز ممکن است به درآمد این استخر ها بخاطر متحرک بودن سقف آن اضافه شود.

از دیگر مزیت این استخرها این است که باعث تهویه هوا می شوند بطوری که وقتی سقف استخر باز می شود هوای طبیعی وارد شده و هوای درون استخر که ممکن است بخاطر گوگرد یا کلر داخل آب ایجاد شده باشد خارج می شود و باعث می شود هوای داخل استخر تمیزتر و مطبوع تر می شود. از مزایای ورق های پلی کربنات می توان به ضربه گیر بودن ورق ها اشاره کرد که یک امر بسیار مهم در استخر ها می باشد که از ضربات محکم و سنگینی که احتمال دارد به سقف برخورد کند جلوگیری می کند.

3- سقف استخر های آپارتمانی، برج ها، مراکز تجاری

برای اینگونه از استخر ها چون داخل ساختمان و طبقات منفی واقع شده اند از حیاط برایشان نورگیر هایی ایجاد می کنند که این نورگیر ها می تواند از جنس هماه نورگیر هایی باشد که در حیاط خلوت و یا پاسیو استفاده می شود باشد.

4- سقف استخرهایی از جنس شیشه

گاهی بعضی از افراد دوست ندارند در استخرهایی شنا کنند که در معرض دید مردم باشد یا پوشیده بودن آن با اجر باشد که مانع از رسیدن نور خورشید به داخل استخر می شود این افراد بیشتر علاقه دارند که از سقف های شیشه ای برای پوشاندن استخر خود به کاربرند.

سقف شیشه ای یک ایده عالی برای استخرهای خانگی می باشد به دلیل مزایایی که دارد:

1- استفاده از نور خورشید

2- جلوگیری از ورود گردو خاک

3- ایجاد منظره ای زیبا از طبیعت آسمان

 

نوع پوشش سقفی که برای استخر استفاده می شود علاوه بر این که به سلایق شخصی افراد بستگی دارد به شرایط آب و هوایی محلی که استخر در آن واقع شده است نیز بستگی دارد. ما سقفی که در مناطق گرمسیراستفاده می کنیم با سقفی که در مناطق سرسیر استفاده می شود یا مناطق بارانی کلاملا باهم متفاوت می باشند. بهتر است در ساخت پوشش سقف استخر ها از ورق هایی از جنس پلیمر بهر برد به دلیل اینکه زنگ زدگی ندارد. در استخر با وجود سقف هایی از این جنس نور طبیعی و نور روشنایی روز حفظ می شود.

از جمله مزایای سقفی از جنس ورق های پلیمری

  • باعث استفاده از استخر در چهار فصل سال
  • این قابلیت را ایجاد می کند که از رنگ بندی در سقف استفاده شود.
  • در برابرآسیب های از جمله شکستگی مقاوم است.
  • در برابر تغیرات شرایط جوی مقاوم است
  • در برابر بادهای تند که همراه با گردو خبار می باشد بسیار مقارم است.
  • 6- ضد زلزله است و می توان از این ورق های پلیمری به علت این ویژگی برای استخرهای خانگی استفاده کرد.

لازم به ذکر است که که این ورق های پلیمری و همچنین پلی کربنات ها بر روی فریم هایی که از قبل آماده شده است قرار گرفته و نصب می شوند. جنس این فریم ها از آهن گالوانیزه، آلومنیوم می باشد. در بیشتر پروژها از فریم با جنس آلومینیومی استفاده می شود.

 

طراحی سقف استخرهای خانگی

1- سقف استخرهایی با طراحی کناف

کناف به دلیل انعطافی که دارد نه تنها برای استفادهٔ سقف استخرها مناسب می باشد بلکه برای فضاسازی قسمت هایی از خانه که به زیبایی آن می افزاید مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سقف که برای استخرهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد دارای شکل های هندسی است که باتوجه به نوع و مدل و شکل استخر طراح می تواند به شکل های زیباتری طراحی کند.

2 – سقف استخرهایی با طراحی رابیتس

رابیتس یکی از روش های طراحی سقف استخر های خانگی است که نسبت به کناف با هزینهٔ کمتری انجام می شود ولی باید در نظر داشت که مدت زمان انجام آن طول می کشید یعنی نسبت به طراحی زیبای کناف مدت بیشتری طول می کشد و در انتهای کار اگر به آن نگاه کنیم میبینیم که تفاوتی با کناف کاری ندارد شاید از برخی جهات کناف بهتر از آن نیز باشد.

3- سقف استخرهایی با طراحی کشسان

این طراحی یکی پرطرفدارترین طراحی ها می باشد و علاوه بر این ها نسبت به دو روش قبلی دارای هزینهٔ کم تری می باشد. این طراحی به گونه ای است که می توان بخشی از طبیعت را برروی سقفر استخر طراحی کرد که به هنگام ریلکسیشن با ارامش تمام به آن خیره شد و لذت برد. می توان این نوع طراحی را با طراحی کناف که دارای نورپردازی می باشد ترکیب کرد به گونه ای که کناره های سقف استخر را کناف کاری با نورپردازی زیبا و وسط استخر را با انتخاب منظره ای زیبا از طراحی کشسان انتخاب کرد که یک طرح فوق العاده زیبا و منحصر بفرد می باشد.

4- استفاده از طراحی پی وی سی

یک طرح نسبتا زیبا و کم هزینه می باشد که بیشتر برای استخرهای عمومی کاربرد دارد به دلیل هزینهٔ کم آن

و همچنین مدت زمان انجام آن نسبت به بقیهٔ روش ها از این طراحی استفاده می شود و همچنین به راحتی قابل تعمیر است.

5- سقف استخرهایی با طراحی گنبدی شکل

این نوع طراحی اصولا با استفاده از کاشی های آبی شکل صورت می گیرد و افراد به یاد خانه های مراکشی می اندازد و تقریبا یک نو طراحی با سبک سنتی می باشد. در این طراحی می توان در سر گنبد دریچه ای از شیشه قرار داد که هم می توان از نور خورشید استفاده کرد هم در صورت متحرک بودن این قسمت می توان از هوای بیرون استفاده کرد و اینکه یک طراحی عالی با سبک سنتی می باشد.

 

استخرهای خانگی از جمله استخرایی است که باید در طراحی آن دقت لازم را داشت چون که یک استخر خصوصی است که خانواده ها از آن استفاده میکنن از جمله کودکان به این منظور باید از طرحی زیبا برای استخر های خانگی استفاده کرد. در استخرهای خانگی رطوبت وجود دارد برای این منظور و برای از بین بردن این رطوبت باید در انتخاب سقف استخر توجه لازم را کرد برای این منظور باید در ساخت استخرهای خانگی به شرایط آب و هوایی توجه داشت.

فوائد استفاده از سقف برای استخر

سقف استخر ها قابلیت نورگیری را دارند و همچنین برخی از استخرها این قابلیت را به شما می دهند که میزان نور وارد شده از این سقف ها به داخل استخر را تنظیم کنید. با وجود این سقف ها در فصل تابستان از تابش نور زیاد خورشید اذیت نمی شوید و این سقف ها مانع از تابش زیاد نور خورشید می شوند یعنی می توان طوری تنظیم کرد که میزانن نور وارد شده به داخل کم باشد و برعکس می توان در فصل زمستان نور خورشید را طوری تنظیم کرد که به داخل استخر زیاد بتابد.

برای اینکه از انرژی برق برای روشن کردن لامپ های اضافی جلوگیری کرد. وجود ورقه های پلی کربنات در این سقف ها باعث می شود که اشعه های مضر نور خورشید به داخل کمتر نفوذ کنند چون این اشعه ها دارای مضرات بسیاری می باشند من جمله اینکه باعث لکه های پوستی در افراد می شوند. وجود این سقف ها به افراد این امکانات را می دهند که در هر فصلی از سال که می خواهند شنا کنند.

این سقف ها باعث می شوند که دما در داخل استخر در فصل سرما حفظ شود و باعث گرمتر و مناسب بودن محیط استخر برای شنا می شود. وجود این سقف ها باعث می شود ما استخری تمیز و کاملا بهداشتی داشته باشیم عاری از هرگونه گرد و خاک، شاخ وبرگ یا وجود حشراتی مثل پشه در فصل تابستان می باشد که این باعث می شود ما هم هزینه کمتر و همچنین زحمت کمتری برای تمیز کردن خود استخر و همچنین محیط استخر بپردازیم.

 

استخر رو باز

استخرهای رو باز که در محوطه های ساختمان ها، حیاط ها، هتل ها، وجود دارند زیبایی خاصی را به فضای آن منطقه می دهند که البته لازم بذکر است در کشور ما استخرهای رو باز بسیار معدود هستند ولی در کشورهای اروپایی این نوع استخرها رواج بسیاری دارند و دارای طرفداران بسیاری است که اوقات بسیار خوشی را در کنار این گونه استخرها سپری می کنند. همچنین فرض کنید در یک روز گرم تابستانی دلتان یک تفریح در استخر خانه یتان میخواهد اما تابش مستقیم نورخورشید به داخل استخر کاملا آزار دهنده است و شما را اذیت می کند برای این کار بهتر است که برای استخر خود سقف سرپوشیده بگذارید بخصوص از نوع متحرک که احتمال اینکه در زمستان به گرمای خورشید به هنگام آبتنی احتیاج داشته باشید زیاد است.

مزایای استخر روباز

استخر رو باز این قابلیت را دارد که در فصل تابستان در کنار شنا و آب تنی افراد می توانند از نور خوشید استفاده کامل را ببرند. کسانی که در خانه یا ویلای خود دارای این گونه استخرها می باشند اغلب تمایل دارند که استخرهای خود را سرپوشیده کنند آن هم به علت این که امروزه اکثر خانه ها به شکل آپارتمان های چند طبقه در آمده و امکان دید محوطه خصوصی همسایه ها امکان پذیر می باشد به این علت است که اکثر تمایل به پوشیده کردن استخر های خود دارند.

در موارد دیگر بعضی از افراد که دارای استخرهای رو باز هستند تمایل دارند استخرهای خود را سرپوشیده کنند به علت اینکه از گردو خاک، خارو خاشاک، حشرات موزی، و امکان سخت تمیز کردن محوطه آن تمایل به سرپوشیده کردن آن هستند. برای سرپوشیده کردن استخرها می توان از سقف هایی از جنس پلی کربنات، پی وی سی، طاق های شیشه ای می توان استفاده کرد. این گونه سقف ها در هر اندازه و ارتفاعی موجود هستند و از مزایایی که دارند می توان به این مورد اشاره کرد که می توان با دمونتاژ کردن سقف آن را برداشت.

به دلیل شرایط امروزی از جمله مشغله کاری زیاد و بعضا دوری جاهای دیدنی بسیاری از مردم که دارای امکانات و شرایط لازم هستند به دنبال ساختن استخر می باشند بخصوص استخرهای سرپوشیده و دارای سقف برای اینکه حریم خصوصیشان دارای امنیت باشد.

 

منبع
بام ساز

یک دیدگاه

  1. جهت استعلام هزینه و نمونه کارهای بیشتر در مورد سقف استخر با کارشناسان بام ساز در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *