پوشش آردواز ویلا

آردواز کوبی یا شیروانی کوبی

امروزه مناطقی که برف و باران زیاد می بارد و به خصوص شهر های شمالی از سقف های شیروانی برای حفاظت ساختمان در برابر نفوذ باران و باد استفاده می کنند.

یکی از انواع سقف ها شیروانی که می تواند از نفوذ قطرات آب جلو گیری کند اردواز های شیروانی هستند. آردواز با ورق پرچین پوشش بسیار مناسبی در برابر بسیار نما ها همچون نماهای سنگی، چوبی، اجری و … می باشند. همچنین در دنیای امروز که آلودگی بسیار شدید است به طور طبیعی گرد و غبار و الودگی های موجود روی دیوار ها و نما های ساختمان ها می نشیند، همچنین بارش برف و باران و آب شدن آن ها سبب می شود که رگ هایی از مواد تیره و کثیف بر روی نماها باقی بماند و اگر این کار چند بار تکرار شود سبب می شود که نمای شما به کلی تغییر کند و دیگر از آن نمای اصلی چیزی به جای نماند ولی یکی از راه هایی که می تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند اجرای اردواز شیروانی است، که می توان از اردواز شیروانی تحت عنوان یک چتر و یا یک پوشش برای نمای ساختمان ها استفاده نمود و باعث افزایش دوام نماهای اجری شد و همچنین علاوه بر همه این ها به ساختمان شما رنگ و طرحی زیبا می بخشند.

پوشش های زیر سقف های آردواز شیروانی معمولا مشخصاتی شبیه به یک دیگر دارند و بستگی به نوع سقف از آن ها استفاده می شود.

آردواز را در یک نگاه بشناسید

آردواز در واقع ترکیبی از الیاف معدنی یا به عبارتی دیگر همان پنبه نسوز، آزبست، الیاف مصنوعی، مواد شیمیایی و سیمان با آب است که تغییر و تحول داده شده و به صورت ورقه های نازک در آمده است. که به صورت پله ای و با شیب های مختلف در سطوح بالایی ساختمان ها بر روی نمای اصلی ساختمان، سر درب های ورودی مجتمع های مسکونی و ادارات، سقف ساختمان های ویلایی، پوشش آلاچیق ها و اتاقک های کلبه ای نصب می گردند.

یکی از ویژگی هایی که سبب شده است اردواز ها دارای طرفداران بسیاری باشند این است که این ورقه ها رنگی شبیه به بتن دارند و شما می توانید ان ها را با استفاده از کنیتکس به رنگ دلخواه خود رنگ آمیزی کنید. برای این منظور پس از اجرای آردواز رنگ کنیتکس به صورت لایه ای یک نواخت بر روی آن پاشیده می شود و ظاهری زیبا و چشم نواز را برای ساختمان شما ایجاد می کند همچنین کنیتکس برای مستحکم سازی بیشتر اردواز نیز به کار می رود.

مزایای استفاده از آردواز

  • به دلیل آن که فشار بالایی را تحمل می کنند از مقاومت بسیار بالایی برخودار هستند.
  • ویژگی سبکی و غیر قابل نفوذ ان ها سبب شده از برای استفاده در نماهای ساختمان ها مناسب باشند.
  • تولید آردواز ها به صورت دقیق و انبوه صورت می گیرد.
  • به ویژگی منحصر به فرد ان ها نیز می توان به نصب سریع و اسان ان ها اشاره نمود.

انواع آردواز

اردواز ها در انواع مختلفی هستند که در این قسمت قصد داریم برخی از آن ها را معرفی کنیم.

  1. آردواز رنگی
  2. آردواز ساده
  3. آردواز پولکی
  4. آردواز گرد
  5. آردواز فلزی
  6. آردواز سیمانی

آردواز کوبی یا شیروانی کوبی

از این نوع سقف ها هنگامی که دیگر قصد ندارند بر روی سقف ساختمان بنایی را بسازند از سقف های شیروانی و آردواز استفاده می کنند، همچنین در شهر هایی که برف و باران شدید است برای آن که بتوان به راحتی باران و برف را از روی پشت به بام به پایین ریخت و نیاز به برف روبی نباشد از سقف های آردواز استفاده می کنند.

طریق شیب بندی و نوع پوشش آردواز بر روی خرپا

۱. طبقه بندی بر اساس جنس مصالح سازنده سقف ها

به گونه ای که پوشش های شیب دار معمولا بر روی خرپاها ی فلزی و یا چوبی قرار می گیرند.

۲. طبقه بندی با توجه به شیب بندی سقف ها

این نوع پوشش می تواند با شیب یک طرفه، دوطرفه و یا دندان اره ای باشد

۳. طبقه بندی از لحاظ جنس پوشش

انواع خرپا ها

خرپاها در انواع چوبی و فلزی قرار دارند که افراد متناسب با نیاز خود یکی از انواع آن ها را انتخاب می کنند.

۱. خرپا فلزی

در هنگام ساخت خرپای فلزی باید به این نکته توجه کنید که بال بالایی لایه های فلزی در یک شیب و در یک سطح قرار بگیرند و همچنین فاصله لایه ها نیز باید متناسب باشد با ابعاد ورق ها ی انتخاب شده اند. در سقف هایی که دارای خرپا های فلزی هستند، خرپا ها باید حد اقل از یک طرف کاملا به کلاف بتنارمه بسته شوند که برای این کار لازم است که قبلا پیچ هایی که لازم است درون کلاف بتنی قرار بگیرند.

۲. خرپا چوبی

در خرپا های چوبی، چوبی که مورد استفاده قرار می گیرد باید حداکثر ۱۹ درصد رطوبت داشته باشد. همچنین اعضای مختلف خرپای چوبی باید در تمام نقاط اتصال با پیچ و مهره و یا اسکوپ های فولادی محکم بهم متصل شوند. باید به این نکته نیز دقت کنید که میخ کردن ان ها به یک دیگر کافی نیست و استحکام لازم را دارا نمی باشد. تمام سطوحی که با مصالح بنایی تماس دارند باید برای جلو گیری از نفوذ رطوبت در آن ها و محافظت آن ها در مقابل رطوبت توسط قیر پوشانده شوند و جفت کردن قطعات مختلف خرپا باید طبق اصول فنی صورت گیرد. و همچنین افرادی که از این نوع خرپا ها استفاده می کنند باید برای خرپا های جنس چوب امکان تهوییه را فراهم کنند.

افرادی که از این نوع خرپا ها استفاده می کنند باید به نکته نیز توجه کنند که شکل خارجی بنا را به گونه ساخته شود که برف و باران باریده شده باید به سرعت خارج و تخلیه شوند.

حرف اخر

اردواز کوبی و اجرای سقف شیروانی همراه با مصالح ورق طرح سینوسی و … باید حتما توسط کادر متخصص و مجرب صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *