اجرای سقف شیروانی

نحوه‌ی اجرای سقف شیب دار

نحوه‌ی اجرای سقف شیب دار چگونه است؟

همانطور که می دانیدنحوه‌ی اجرای سقف شیب دار یکی از اجرای اساسی هر بنایی سقف آن می‌باشد که با توجه به شرایط آب و هوایی که آن بنا در آن قرار دارد نوع سقف آن تغییر پیدا می‌کند از این رو سقف‌ها دارای انواع متعددی می‌باشند که همانطور که می‌دانید شامل: سقف‌های صاف، سقف‌های گنبدی شکل و سقف‌های شیب دار می‌باشند که امروزه پر استفاده ترین نوع سقف‌ها در هر منطقه‌ای سقف‌های شیب دار می‌باشد که با توجه به داشتن نوع سرد و گرم به راحتی در هر محیطی با هر نوع آب و هوایی چه آب و هوای گرم و چه آب و هوای سرد قابل استفاده می‌باشد.

از این رو تصمیم گرفتیم این مقاله را به آشنایی با سقف شیب دار، انواع آن و البته از همه مهم‌تر نحوه‌ی اجرای آن اختصاص دهیم.

نحوه‌ی اجرای سقف شیب دار

شیب سقف های شیبدار چند درجه است ؟

سقف‌های شیب دار دارای حداقل شیب ۱۵ درجه و حداکثر شیب ۷۰ درجه می‌باشند، در گذشته از سقف‌های شیب دار تنها در مناطق سردسیر و پر بارش مانند شمال کشور استفاده می‌کردند اما با گذشت زمان و پیشرفت صنعت سقف‌های شیب دار این نوع از سقف‌ها در ۲/ گروه سقف‌های شیب دار سرد و سقف‌های شیب دار گرم طبقه‌بندی شدند به گونه‌ای که سقف‌های شیب دار گرم با داشتن پنل های خورشیدی و عایق به مناطق سردسیر اختصاص داده شدند و سقف‌های شیب دار سرد نیز که فاقد این امکانات بودند به مناطق گرم سیر اختصاص داده شدند. در سقف‌های شیب دار از سازه‌ی سقف توسط آهن کشی و گاه فلزات دیگر استفاده می‌کنند و پس از آن پوشش سقف شیب دار بر روی آن‌ها نصب می‌گردد.

نحوه‌ی اجرای سقف شیب دار

انواع پوشش سقف و انواع متریالهای اجرایی

پوش سقف شیب دار می‌تواند از تایل های آردواز، سفال، چوب، انواع ورق‌های شیروانی مانند ورق‌های گالوانیزه و ورق‌های طرح سفال باشد. درصورتی که در ساخت سقف‌های شیب دار از ورق‌های شیروانی استفاده شود می‌توان گفت ورق‌های شیروانی دارای انواع متعددی می‌باشند که شامل: ورق گالوانیزه، ورق آجدار، ورق آلوزینک، ورق آلومینیوم، ورق‌های طرح سفال، ورق پالرمو، آردواز، ورق طرح شادولاین، ورق طرح ذوزنقه‌ای، ورق طرح سینوسی یا کرکره‌ای، ورق طرح لمبه یا دمپا می‌باشند و درصورتی که در ساخت سقف‌های شیب دار از یکی از انواع ورق‌های شیروانی استفاده نشود مطمعنا سقف‌های شیب دار به صورت ۱/ از چند شکل شامل: سقف شیب دار شینگل، سقف شیب دار دکرا، سقف شیب دار آندوویلا، سقف شیب دار تاپ تایل، سقف شیب دار مترو تایل، سقف شیب دار تایل سنگریزه‌ای، سقف شیب دار آندولین، سقف شیب دار سفال طراحی و ساخته می‌شوند.

نحوه‌ی اجرای سقف شیب دار

دلیل اصلی که از سقف شیب دار استفاده می‌شود چیست ؟

شیب آن می‌باشد که در هنگام بارش باران و برف عملکرد بی نظیری دارد چرا که برف و باران را به راحتی به سمت لوله‌ی ناودان و یا لبه‌ی سقف هدایت می‌کند که باعث می‌شود برف و باران به راحتی از روی سقف به زمین منتقل شود. از این رو می‌توان گفت که یکی دیگر از فواید سقف‌های شیب دار احتیاج نداشتن آن‌ها به برف روبی می‌باشد. پس از آشنایی با سقف شیب دار و انواع آن نوبت به آشنایی با مراحل نحوه‌ی اجرای آن است که در ادامه‌ی مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

نحوه‌ی اجرای سقف شیب دار

نحوه‌ی اجرای سقف شیب دار چگونه است ؟

نحوه‌ی اجرای سقف‌های شیب دار در ۱۵ مرحله خلاصه می‌شود که این ۱۵ مرحله شامل: زیرسازی سقف شیب دار، قرار دادن تیرهای فلزی روی سقف بتنی، آهن کشی کامل برای پوشش هرمی، زره کشی کامل برای سر درب، سقف و اسکلت کامل برای اجرای سقف شیب دار، نصب ورق‌های سقف شیب دار، آهن کشی در سقف شیب دار، زیر سازی واضح و کامل مخروط فلزی، شاسی کشی چوبی و فلزی، شاسی کشی بسیار مستحکم روی سقف بتنی، شاسی کشی و تیر ریزی کامل همراه با دامپا و نمای پیشانی ساختمان، اجری مناسب آب رو برای شیروانی، زیر سازی برای سقف شیب دار هرمی و یا مخروطی با استفاده از پروفیل، استقاده از چوب روسی در زیر سازی سقف شیب دار می‌باشد.

نحوه‌ی اجرای سقف شیب دار

از میان تمامی ۱۵٫ مرحله‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله به زیر سازی سقف شیب دار مرتبط می‌شود چرا که مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند از این رو باید فوق العاده مقاوم و مستحکم باشد. اما دلیل تاکید بر زیرسازی قوی در این نوع از سقف‌ها این است که سقف‌های شیب دار مدت زمان زیادی را بدون آسیب دیدگی در زیر باران و برف باقی بمانند.

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام خدمت مدیریت شرکت بام ساز
    برای بنای 90متر مربع که شیب دو طرفه داشته باشه و یک متر سایبان از هر طرف باید متراژ تقریبی ساختمان من چند متر باشه البته باورق طولی برش
    ممنون از نمونه کارهای مدرن تون

  2. سلام جناب فرهمند
    نمونه کاری که روی سایت است کجا انجام شده میتونیم برای بازدید پروژه مزاحم شویم
    واقعا کارتون خیلی خوبه ممنون میشم راهنمایی کنید مارا
    مهندس حسینی

  3. سلام من یک سقف ویلا دوشیب طرح کتابی دارم به ابعاد ۱۰*۱۲دارم که از هر طرف یک متر سایبان میخواهم با ورق پرچین ونما و لمبه دور کار لطف میکنید بفرمائید متراژ بنده چند متر خواهد شد

    1. سلام قربان سقف شما با نما و لمبه دور سقف متراژ تقریبی ۲۴۰متر مربع میشه
      شما ۸۵ متر نما و لمبه دور محاسبه میشه
      وچون سقف به شیب است ۱۶۰متر ورق پرچین حساب میشه ولی بعد از پایان کار متراژ دقیق در میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *