پوشش آردواز ویلا

تعویض آردواز آلاچیق

شرایط تعویض آردواز آلاچیق

تعمیر و تعویض سقف های شیب دار از دیرباز مورد توجه افراد بوده است و با تعویض سقف شیب دار بر روی بام خود به خودتان اجازه می دهید تا حسی جدید و زیبایی جدیدی را به خانه خود بیافزایید. سقف های شیب دار ممکن است به دلایل گوناگونی دچار شکستگی و یا خوردگی شوند یکی از این دلایل می تواند افتادن درخت بر روی سقف شیب دار آلاچیق باشد که باعث شکستگی آردواز آلاچیق شود در این صورت نیاز به تعویض و نوسازی پیدا می کند تا شکل جدیدی را به آلاچیق و ساختمان بخشند.

با ما همراه باشید تا شما را با نصب و تعویض آردواز آلاچیق، تعریف آردواز آشنا کنیم.

انواع آردواز چیست؟

آردواز ها به دو نوع سیمانی و فلزی تقسیم می شوند.

  • آردواز سیمانی: ترکیبات این نوع از آردواز عبارتند از سیمان، آزبست، الیاف مصنوعی و مواد شیمیایی و آب می باشد.

 

از ویژگی های آردواز سیمانی که باعث استفاده در مصالح ساختمانی می شود عبارتند از قابلیت تنظیم شیب های آن که در نمای اصلی ساختمان به کار می رود، آردواز سیمانی رنگ شده نیست و ظاهرش بسیار شبیه بتن است اما می توان آن را رنگ کرد و به سلیقه افراد در آورد، از آردواز سیمانی می توان برای سقف ویلاها و بالای پنجره ها استفاده کرد‌.

استفاده از آردواز برای زیبایی و حفاظت نما بسیار عالی است. آردواز فلزی بسیار مقاوم تر از آردواز سیمانی است و در برابر شکستگی و خوردگی بسیار مقاوم می باشد اما قیمت کمی بالاتر از نوع سیمانی است.

 

فایده های نصب آردواز برای آلاچیق

  • مانع از نفوذ آب به داخل سازه می شود: آردواز نقش بسیار مهمی در مقابل نفوذ آب و برف و باران اسیدی به داخل ساختمان بازی می کند و عمر نسبتا طولانی تری را نسبت به نمای آجری و سنگی دارد.
  • زیبا سازی نمای آلاچیق: استفاده از آردواز در زیبا سازی آلاچیق نقش بسیار مهمی دارد و باعث می شود هر بیننده ای با دیدن آن احساس رضایت و شادی داشته باشد‌.
  • کمک‌ به تمیز ماندن بنا: تمیز نگه داشتن آلاچیق از آلودگی و کثیفی یکی از دغدغه های افراد است اما استفاده از آردواز به افراد در این امر کمک می کند و باعث کاهش هزینه ها می شود‌.

تعویض آردواز آلاچیق

آلاچیق مکانی سر پوشیده در یک محوطه سرسبز و دل باز است که برای استراحت و آرامش ساخته می شود. سقف آلاچیق باید سرپوشیده باشد تا هنگام بارش برف و باران افراد را محفوظ نگه دارند، جنس آلاچیق بسته به بودجه، طرح، سلیقه طراح و کارفرما می تواند از مواد و متریال گوناگونی استفاده شود برای سقف آلاچیق می توان از آندرولین، ورق طرح سفال، ورق فلزی، ورق پلی کربنات، آردواز، پرچین استفاده کرد.

برای ساخت آلاچیق می توان از چوب ترمو، فلز، سنگ، آجر و بتن استفاده کرد.

در صورت آسیب به سقف شیروانی می توان آردواز شکسته شده و آسیب دیده را توسط نصاب ، جدا و آن را تعویض کرد، با ما همراه باشید تا مراحل نصب و اجرای آردواز آسیب دیده را برای شما توضیح دهیم‌.

اردواز باید به شکل کاملا اصولی و مطابق با استاندارد ها نصب شود برای نصب صحیح آردواز باید مراحل زیر اجرا شود:

  • ابتدا برای نصب اردواز باید این نوع مصالح ساختمانی طراحی دقیق و مهندسی شده داشته باشد تا بیشترین هماهنگی را با دیگر بخش های ساختمان داشته باشد زیرا در صورت عدم تناسب باعث ریزش سقف آلاچیق می شود و ممکن است خسارت های جانی را به همراه داشته باشد.
  • در دومین مرحله از نصب آردواز باید تمامی مصالح و مواد برای زیر سازی آن تهیه شده باشد مواد و مصالح باید از جنس مرغوب باشند تا پس از بارش باران و وزش باد شل نشود و ریزش نکند.
  • در سومین مرحله باید از زیر ساز های فلزی برای ساخت آردواز استفاده کرد.
  • پس از زیر سازی فلزی نیاز به شاسی کشی زیر سازی چوب با فواصل از قبل تعیین شده است‌.
  • پس از اجرای هر ۴ مرحله بالا نوبت به نصب آردواز با رعایت تمام نکات گفته شده می رسد و پس از این مرحله تقریبا آلاچیق آماده استفاده شدن می باشد.
  • در پایان، نصب و اجرای فلاشینگ ها و تیزه برای آب بندی است که آخرین مرحله می باشد و پس از این مرحله دیگر مرحله ای باقی نخواهد ماند‌.

 اشتباهات رایج در اجرا و نصب آردواز

  • کافی نبودن اطلاعات نصاب: نصاب باید از نحوه نصب آردواز و نوع مصالح و ابزار مورد استفاده برای نصب مطلع باشد، وی نباید تازه کار باشد بلکه برای نصب این نوع از سازه ها نیاز به فردی با تجربه و دارای اطلاعات کافی می باشد تا بتوانند سازه را به بهترین شکل اجرا کند تا خسارت های غیر قابل جبرانی را به همراه نداشته باشد‌.
  • عدم توجه به تفاوت های آردواز: آردواز همانند سایر مصالح ساختمانی کیفیت و طول عمرهای متفاوتی دارند اگر آردواز ها به درستی انتخاب و اجرا شوند می توانند سالیان بسیار طولانی عمر کنند اما در غیر این صورت نیاز به مبالغ بسیار زیادی برای تعمیرات و تعویض این نوع مصالح ساختمانی نیاز است.
  • رعایت فاصله گذاری ها: رعایت فاصله گذاری ها در نصب موفق و کارآمد آردواز دارای اهمیت بالایی است بنابراین فاصله گذاری مناسب بین قطعات آردواز باید دقیق و با اندازه استاندارد باشد تا فرد را دچار مشکل نکند‌.
  • اتصالات نادرست و بی کیفیت: در صورت استفاده از آردواز بی کیفیت برای کاهش هزینه ها به این مسئله توجه داشته باشید که عمر آردواز شما بسیار کوتاه خواهد بود و باعث ایجاد مشکلاتی مانند چکه کردن سقف و نفوذ آب به داخل ساختمان می شود‌.

امید است با ارائه مطالب داده شده گامی در جهت تکمیل اطلاعات شما عزیزان برداشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *