پوشش آردواز ویلا

طراحی سقف آردواز

طراحی آردواز شیروانی و شیبدار

برای طراحی آردواز مهندسین پارامترهای مختلفی را مد نظر قرار می‌دهند؛ زیرا برای اینکه آردواز به صورت دقیق و اصولی نصب شود و کاملا متناسب و هماهنگ با محل نصب شده باشد باید قدم اول که طراحی آردواز است را درست و اصولی برداشت.

  • بهتر است بدانید که آردواز نوعی مصالح ساختمانی می باشد که برای افزایش مقاومت و زیبایی ظاهری پوشش سقف شیروانی تولید شده و به کار برده می شود.
  • سیمان، آزبست، الیاف مصنوعی، الیاف معدنی، آب و مواد شیمیایی جزو مواد تشکیل دهنده آردواز می ‌باشند.
  • شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که آردواز صرفاً باعث زیبایی ساختمان ها می شود در حالی که این مصالح ساختمانی می‌تواند مزیت های زیادی برای ساختمان در پی داشته باشد؛ که در ادامه در خصوص آن صحبت می‌شود.

طراحی آردواز با توجه به محل نصب

با توجه به اینکه آردواز می‌تواند مزیت های مهمی به دنبال داشته باشد به همین سبب برای مکان های مختلف طراحی شده و نصب می شود.

آردواز می‌تواند بر روی نمای اصلی ساختمان، در سطح بالای ساختمان، بالای پنجره ها، در سقف ساختمانهای ویلایی، در سردر ورودی ها نصب شود. با توجه به محل نصب شکل طراحی آردواز می تواند متفاوت باشد.

  • از آردواز به عنوان پوشش آلاچیق و اتاقک‌های کلبه ای نیز استفاده می شود.
  • پس قدم اول در طراحی آردواز این است طراح از محل نصب آگاه باشد.

مزیتهای نصب آردواز برای ساختمان چیست؟

اگر به شمال کشور سفر کرده باشید قطعاً مشاهده نموده اید که اکثر سقف خانه های آنجا شیروانی می باشد؛ در معماری خانه های شمالی اولین ویژگی که به ذهن می آید وجود خانه هایی با سقف شیروانی می باشد. پوشش سقف های شیروانی می تواند از انواع مختلف باشد؛ اما با توجه به ویژگی هایی که آردواز دارد می‌توان آردواز را بهترین پوشش برای سقف های شیروانی خصوصاً در منطقه شمال در نظر گرفت.

یکی از علت های آن این است که آردواز جلوی نفوذ آب و رطوبت را در سازه می گیرد؛ مناطقی که بارش زیادی دارند باید پوشش سقف ها به گونه ای باشد که در برابر رطوبت و بارش نفوذ ناپذیر باشند؛ به همین سبب پیشنهاد می شود که پوشش سقف این مناطق آردواز در نظر گرفته شود.

شاید مشاهده کرده باشید که در اثر بارش باران، بارش باران های اسیدی و برف نمای ساختمان آسیبهای جدی می بیند؛ نمای ساختمانها یکی از مولفه های مهم در زیبایی ساختمان است  و برخی از افراد هزینه های زیادی برای نمای ساختمان های خود صرف می نمایند؛ مراقبت از نمای ساختمان بسیار مهم می باشد زیرا ممکن است در اثر سرما، بارش باران های اسیدی، بارش برف و دیگر عوامل نمای زیبا و گران ساختمان ها آسیب ببیند؛ با طراحی آردواز می توان به حفظ زیبایی نمای ساختمانها کمک زیادی کرد.

یکی دیگر از عواملی که زیبایی ساختمان‌ها را تحت تاثیر قرار می گیرد و این مورد در شهرهای صنعتی و کلان بیشتر مشاهده می شود؛ آلودگی نمای ساختمان ها است. آردواز در برابر نفوذ کثیفی و نفوذ آلودگی و گرد و خاک از نمای ساختمان ها محافظت می نماید.

به صورت کلی می‌توان گفت که آردواز باعث افزایش طول عمر ساختمان ها شده و هزینه های تعمیر و نگهداری را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد.

انواع آردواز

  • یکی از مواردی که در طراحی آردواز مورد توجه قرار می گیرد؛ نوع آردواز می باشد.
  • آردواز به صورت کلی در دو نوع سیمانی و فلزی موجود می باشد؛ هر کدام از این ها با توجه به متریالی که دارند محاسن و معایب خاص خود را دارند. با توجه به کاربرد آردواز، سلیقه و بودجه مشتری و محل نصب طراحی آردواز توسط مهندسان صورت می گیرد.
  • طراحی آردواز سیمانی بیشتر به صورت پله پله انجام می شود؛ شیب در این نوع آردواز قابل تنظیم بوده و بیشتر برای مکان هایی چون اتاقک کلبه ای، سقف و سردر ورودی خانه ها و مجتمع ها طراحی می‌شود.
  • ظاهر آردواز سیمانی شبیه به بتن بوده و رنگ پذیری نسبتا خوبی دارد.
  • آردواز فلزی در رنگ های مختلف برای مکان های مختلف تولید می شود. آردواز فلزی طول عمر بیشتری داشته و رنگ بندی متنوع تری دارد. در هنگام تولید آردواز سیمانی باید نهایت دقت را به کار برد که دچار ترک خوردگی نشود در حالیکه آردواز فلزی غیر قابل ترک می باشد.

نکات مهمی که باید در نصب آردواز مورد توجه قرار داد؛ چیست؟

شرکت های مختلفی در تولید و نصب آردواز فعالیت می نمایند؛ به همین سبب انتخاب یک شرکت مناسب کمی سخت می باشد؛ به همین سبب در ادامه مطلب به نکاتی اشاره می شود که به شما در انتخاب نصاب آردواز کمک زیادی می نماید.

به شما پیشنهاد می شود که به سراغ شرکتهایی بروید که قراردادهای محکم با مشتریان خود می بندند و در قراردادها به نوع آردواز و نحوه نصب آن به خوبی اشاره می کنند.

نصابی که برای نصب آردواز انتخاب می شود باید دارای تجربه و مهارت بالایی باشد. زیرا اگر نصب آردواز با دقت و مهارت صورت نگیرد؛ نه تنها مزایایی نخواهد داشت بلکه خسارت زیادی به بار خواهد آورد.

به عنوان مثال قرار گیری فاصله بین قطعات آردواز بسیار بسیار مهم می باشد و باید طبق استاندارد ها این فاصله گذاری صورت گیرد؛ تنها یک نصاب ماهر است که می‌تواند فاصله استاندارد بین قطعات را رعایت نماید.

مزیت های پوشش آردواز چیست؟

در سر تیتر های قبل در خصوص مزیت هایی که آردواز برای ساختمان به همراه می آورد؛ صحبت کردیم. در این سرتیتر به مزیت خود آردواز اشاره می شود.

آردواز پوششی است که برای تمامی شرایط آب و هوایی مناسب می باشد. از سقف شما را در برابر تغییرات شدید دمایی محافظت می کند. در مناطق کوهستانی مانع آسیب رسانی به سقف در اثر بارش برف های سنگین و تگرگ می شود.

  • مقاومت و دوام بالایی داشته، سبک بوده و ساختاری زیبا و کلاسیک به ساختمان می دهد.
  • امکان عایق بندی آردواز در برابر سرما و گرما با استفاده از پشم شیشه و فوم وجود دارد.
  • در صورتی که آردواز را به عنوان پوشش سقف شیروانی خود انتخاب کرده اید؛ قبل از سفارش برای انتخاب نوع و طراحی آردواز مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *