پوشش آردواز ویلا

طرح آردواز ساختمانی

طرح آردواز ساختمانی و شیروانی

آردواز یک طرح ساختمانی محسوب می شود که اغلب پوششی برای سقف های دارای شیب است. همچنین آردواز اولین محصول است که برای آن نوع از سقف ها به کار رفته می شود. استفاده طرح سقف آردواز برای ساختمان سازی زیبایی چشم نوازی را نسبت به دیگر سقف های معمولی به بنای شما می بخشد! لذا همین طرح زیبا و شیک می تواند یک انتخاب مناسب برای سقف ساختمان شما باشد.

استفاده از طرح آردواز در صنعت بام سازی اغلب برای سقف یک ساختمان معمولی یا ویلا است. چراکه سقف از اجزای مهم یک ساختمان محسوب می شود و انتخاب یک طرح بادوام ساختمانی همچون طرح آردواز می تواند، در افزایش طول عمر آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی طرح آردواز که یکی از اجزای اصلی در جهت زیبایی بخشیدن به ساختمان و پوششی مقاوم و مستحکم برای ساختمان است، بپردازیم.

معرفی طرح

امروزه به استفاده از طرح آردواز یا شیروانی در صنعت ساختمان سازی به عنوان یک معماری نگاه می شود، زیرا طراح باید همانند معمار داخلی ساختمان ماهر و هنرمند باشد تا بتواند معماری بیرونی (سقف یا بام) ساختمان را طرح ریزی کند. چنانچه شما در مکانی سکونت دارید که در آنجا باران یا رطوبت زیادی وجود دارد.

برای اینکه بتوانید تا حد ممکن از خانه خود در برابر نم کشیدن، پوسیدگی و خراب شدن سقف جلوگیری کنید نیاز به طرح آردواز دارید. سقف آردواز یا شیروانی از ورقه های پرچین و پله مانند تشکیل شده است که از جلو به صورت مثلث با شیب کم و تند نصب می شوند تا آب باران به سقف نفوذ ننماید.

اجرای طرح ساختمانی آردواز

امروزه اجرای آردواز در سقف های ساختمانی طرفداران فراوانی را به این طرح فانتزی و شیک جلب کرده است و یکی از اولین طرح ها برای بام های دارای شیب به حساب می آید. آردواز به ورقه های ساده و هلالی تولید می شوند. در زمان تولید آردواز، به جهت اینکه فشار زیادی به این محصول وارد می شود، آن در ورقه های ۳۰ الی ۶۰ سانتی متر برش می زنند. همچنین در بسته های ۱۰ تا ۱۷ بسته بندی شده و در نهایت در بازار برای فروش توزیع می شوند.

مزیت های آردواز چیست؟

طرح آردواز برای استفاده در سقف ساختمان ها بسیار به صرفه است، زیرا از استحکام بسیاری برخوردار است. در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

  • یکی از بهترین و مقاوم ترین پوشش ها در برابر شرایط بد آب وهوایی که شامل برف، باران اسیدی، تگرگ و غیره محسوب می شود.
  • جلوگیری از نفوذ آب باران و برف به سقف و سازه های ساختمان شما.
  • مقاوم در برابر آلودگی هوا و پوسیدگی بر اثر تغییرات شیمیایی.
  • قابلیت رنگ آمیزی طرح آردواز با سلیقه شما؛ همچنین به علت اینکه در زمان تولید فاقد رنگ هستند.
  • از دغدغه های اشخاصی که ساختمان های چند طبقه دارند، پاکیزگی و تمیز نگه داشتن هر چه بیشتر نمای ساختمان خود در برابر انواع آلودگی ها و کثیفی ها است که این طرح آن را برای دارندگان به ویژه ساختمان های بلند میسر کرده است.
  • نقش سپر مقاومتی درنمای آجر و سرامیک در مقابل انواع خطرات.
  • زیبایی چشم نواز نمای بیرونی منزل شما.
  • مقاومت بسیار بالا در دمای بالا و دارای عملکردی همچون سنگ در برابر عایق ساختمان.
  • طول عمر آردواز نوع فلزی نسبت به نوع سیمانی.

ازجمله اشتباهات متداول در طرح ریزی آردواز چیست؟

  • نداشتن دانش و اطلاعات کافی: یکی از مرسوم ترین اشتباهات بی تجربه بودن پیمانکار در اجرای طرح ساختمانی آردواز است، که سبب بروز مشکلات در روند کار می شود!
  • رعایت نکردن فاصله گذاری: برای نصب صحیح و مناسب پوشش آردواز باید توسط پیمانکار رعایت شود. اگر فاصله گذاری که کم یا زیاد باشد و با استاندارد های لازم توسط او انجام نشود، خسارات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.
  • قدم زدن بر ورقه های آردواز: اگر که پروژه ساختمان خود را به پیمانکار کم تجربه و بی توجه داده باشید، شما متحمل خسارت هایی خواهید شد. چون یکی از این اشتباهات پیمانکاران راه رفتن بر روی آردواز های تازه نصب شده است! چراکه هیچ فردی تا زمان محکم شدن آنها نباید روی سقف ساختمان راه برود.
  • متفاوت بودن ورقه های آردواز: طرح آردواز دارای انواع مختلف با طول عمر و مقاومت متفاوتی هستند. اگر شما می خواهید ساختمانی زیبا و مدرن داشته باشید و در عین حال سقف ان بادوام و مستحکم باشد، طرح مقاوم آنرا انتخاب کنید و از تعمیرات آینده سقف جلوگیری نمایید. یکی از آن طرح ها آردواز از جنس فلز دارای مرغوبیت است.

 

انواع آردواز های ساختمانی

در اینجا قصد داریم به معرفی ۲ نوع آردواز بپردازیم.

  • آردواز فلزی:

همانطور که می دانید بعد از اینکه اردواز سیمانی توزیع شد، نوع فلزی آن که البته خیلی به صرفه تر وارد بازار شد. این نوع آردواز از زیبایی بی نظیری نسبت به نوع دیگر آردواز برخوردار است. همچنین از رنگ بندی مجذوب کننده ای برخوردار است. آردواز فلزی طول عمر بیشتری نسبت به نوع سیمانی نیز دارد، لذا بدنه فلزی آنها باعث ترک نخوردن و غیر قابل شکستن شده است.

  • آردواز سیمانی:

شکل آن شبیه پله است و این آردواز که از ترکیبات؛ ملات سیمان، آزبست، الیاف مصنوعی، معدنی و آب تهیه و تولید می شود، در نمای ساختمان با شیب قابل تنظیم توسط پیمانکار به کار رفته می شود.

مواد پوششی زیر آردواز باید چه مصالحی باشد؟

شما باید در انتخاب کف پوش طرح آردواز کوشا باشد و دقت لازم را کنید تا مصالح بادوام انتخاب کنید. در ادامه بدان اشاره می کنیم:

  • تخته های ۳ لایه و چوب های لمینیت که نیازمند وصل شدن به هم هستند یا به عبارت دیگر نیاز به چسب کاری هستند، مواد پوششی مناسبی برای اینکار محسوب نمی شوند، زیرا سبب کاهش عمر سقف شیروانی خواهند شد.
  • استفاده از تخته های چوبی با ضخامت بالا که عمدتا ۳ الی ۸ سانتی متر هستند. همچنین انتخاب یک پیمانکار خلاق و باتجربه مستلزم این پروژه است!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *