پوشش آردواز ویلا

ویژگی های خاص آردواز طرح سفال

آردواز طرح سفال

  • قطعات آردواز طرح سفال از سفال و یا قطعات شبیه به سفال تولید می شود.
  • آردواز طرح سفال به دلیل اینکه طبیعی تر و زیباتر به نظر می رسد؛ در بین تمامی آردواز ها از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد.
  • این آردواز به شکل دندانه اره و به صورت شیب های یک طرفه یا دو طرفه طراحی می‌شود.
  • این نوع آردواز دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که در ادامه بیان می‌شود.

ویژگی های خاص آردواز طرح سفال

به صورت کلی طراحی دکوراسیون ها و نمای ساختمان ها با مصالح سفالی یا مصالح شبیه به سفال حس باستان را برای انسان تداعی می کند. از آنجا که معماری باستان با طبیعت اطراف خود پیوند برقرار کرده است؛ حس خوشایندی به انسان القا می کند؛ از این رو بسیاری از طراحان دکوراسیون برای تداعی کردن این حس خوب برخی از قسمت های یک ساختمان را با مصالح سفالی و یا طرح سفال طراحی می نمایند. آردواز طرح سفال که می تواند به عنوان پوشش نما، لمبه و پوشش سقف به کار برده شود؛ این حس را می تواند به خوبی در بیننده تداعی نماید.

  • علاوه بر بحث زیبایی شناختی، این نوع آردواز ویژگی های مطلوب دیگری نیز دارد که باعث محبوبیت استفاده از آن شده است.
  • آردواز طرح سفال برای تمامی شرایط آب و هوایی قابل استفاده است. آردواز را می‌توان به گونه ای طراحی و تولید نمود که به عنوان عایق صوت و حرارت نیز مورد استفاده قرار گیرد.
  • جلوگیری از نفوذ آب یکی دیگر از محاسن آردواز طرح سفال می باشد. در مناطقی که با بارش باران به صورت مکرر یا با بارش برف های سنگین مواجه هستند؛ این نوع آردواز می تواند بسیار مفید باشد؛ زیرا از سقف به خوبی محافظت نموده و مانع ترک خوردن آن می‌شود.

کاربرد این نوع آردواز چیست؟

  • آردواز طرح سفال برای پوشش سقف، سردر، پوشش آلاچیق، دیوارپوش، نما و لمبه می تواند بسیار کاربردی باشد.
  • این نوع آردواز می‌تواند به صورت پرچین طراحی شود و زیبایی ظاهری دو چندانی به بنا ببخشد.

شاید برای شما سوال باشد که لمبه چیست؟ لمبه به فضاهای خالی، گوشه ها و حاشیه های یک بنا گفته می شود. آردواز طراحی شده به صورت سفال می تواند گزینه مناسبی برای لمبه یا نمای زیرکوب باشد. آردواز می‌تواند در حاشیه ها فضاهای خالی به صورت طرح هلال به داخل یا طرح هلال به خارج طراحی شود.

رنگ مورد استفاده در آردواز چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از مراحل مهم تولید قطعات آردواز رنگ آمیزی این قطعات می باشد. بهتر است بدانید که از هر رنگی نمی‌توان برای رنگ آمیزی این قطعات استفاده نمود؛ زیرا رنگی که برای رنگ آمیزی این قطعات استفاده می‌شود باید دارای ویژگی های خاصی باشد که در ادامه این ویژگی ها بیان می شود.

یکی از ویژگی های آنها ضد قارچ بودن و آنتی باکتریال بودن آنها می باشد. در مناطق شمال کشور و مناطق شرجی امکان رشد انواع قارچ ها، میکروارگانیسم ها و انگل های گیاهی بر روی سقف خانه ها وجود دارد. اگر سقف خاصیت آنتی باکتریالی نداشته باشد؛ عمر بسیار کوتاهی خواهد داشت زیرا رشد این میکروارگانیسم ها بر روی سقف مشکلاتی به وجود خواهد آورد. خوشبختانه در تولید قطعات آردواز طرح سفال از رنگ هایی استفاده شده است که به این قطعات خاصیت آنتی باکتریالی می بخشد.

مقاومت در برابر نفوذ آب از دیگر ویژگی‌های رنگ های مورد استفاده در این نوع قطعات آردواز است.

قطعات آردواز مجهز به فیلم های تنفسی می باشند. وجود فیلم های تنفسی و ضدآب بودن آنها باعث شده تا این قطعات در هنگام بارش باران و برف های سنگین رطوبت را در خود حبس ننمایند؛ در صورتی که قطعات آردواز این ویژگی را نداشتند؛ در اثر حبس رطوبت دچار ورقه ورقه شدن، تبله شدن و تورم می شدند. به همین سبب پوشش رنگی قطعات آردواز در برابر پوسته پوسته شدن و جدایش مقاوم می باشد.

رنگ قطعات آردواز چه مزیت هایی به آردواز بخشیده است؟

  • رنگ قطعات آردواز جزو رنگهای کوره ای می باشد. این رنگها پوششی یکپارچه و مقاوم داشته و درنتیجه ظاهری زیبا به این قطعات می بخشند.
  • چسبندگی قوی از دیگر ویژگی‌های رنگ قطعات آردواز است.

این رنگها علاوه بر خاصیت آب گریزی، غبار گریز نیز می باشند؛ خاصیت غبار گریز بودن آنها از کثیف شدن پوشش سقف، نما و لمبه جلوگیری می نماید. در مناطقی که مدام باد و طوفان های شدید می‌وزد، غبارآلود است و یا مناطق صنعتی پوشش آردواز می‌تواند بسیار کاربردی باشد،  زیرا همواره تمیز است و از نمای بنای شما به خوبی محافظت می نماید.

به دلیل آلودگی هوا بارش باران های اسیدی در برخی از مناطق متداول است؛ بارش باران های اسیدی می تواند برای پوشش سقف ها و نمای ساختمانها بسیار مضر باشد؛ به همین سبب مهندسان و طراحان در طراحی قطعات آردواز به این نکته توجه داشته و این قطعات را با رنگ‌هایی پوشش می‌دهند که در برابر باران های اسیدی مقاومت داشته باشند و تخریب نگردند.

رنگ های مورد استفاده در قطعات آردواز طرح سفال باعث مقاومت پوشش سقف در برابر اشعه های ماورای بنفش شده است. اشعه ماورای بنفش خورشید به مرور زمان باعث رنگ پریدگی بسیاری از پوشش ها و قطعات شده و در نتیجه پوشش ها زیبایی و جلای قبل را ندارند به علاوه اینکه باعث کاهش طول عمر قطعات نیز می شود؛ خوشبختانه درنگ آمیزی این نوع قطعات آردواز از رنگهایی استفاده شده است که دارای پوشش ضد uv می باشند. این پوشش از اشعه های ماورای بنفش در برابر نور خورشید محافظت می کند.

تغییرات دمایی شدید در برخی از مناطق خود عاملی برای از بین رفتن پوشش سقف ها می باشد؛ خوشبختانه رنگ قطعات آردواز پوششی مقاوم را در برابر تغییرات دمایی ایجاد کرده است.

قیمت قطعات آردواز به چه عواملی بستگی دارد؟

  • قیمت آردواز طرح سفال با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود.
  • جنس آردواز، نوع الیاف معدنی و مصنوعی به کار رفته در آن، پوشش رنگ، برند و کشور تولید کننده از جمله این عوامل می باشد.
  • دقت نمایید که در هنگام نصب قطعات آردواز باید زیرسازی با استفاده از مواد مستحکم صورت بگیرد، مواد مورد استفاده در زیر سازی باید حداقل 150 سال عمر مفید داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *