آبنمای سنگی برای محوطه

زندگی کردن در یک ویلا خواسته هر فردی می باشد اما در عین حال افراد تمایل دارند به نوعی هزینه های مرتبط با ساخت ویلا را نیز کاهش دهند؛ در چنین حالتی ویلا همکف مدرن گزینه مناسبی می باشد. ویلاهای فلت و یا همکف دارای مزایای بسیاری هستند و زمانی که در سبک مدرن نیز اجرا شوند، زیبایی آن ها نظر هر بیننده ای را به خود جلب خواهد کرد. در صورتی که شما نیز علاقه مند به ویلا همکف مدرن می باشید تا انتهای این مقاله از بام ساز با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و نحوه طراحی آن آشنا شویم.

سقف شیروانی شیک مدل 2022

ویلا همکف مدرن چیست؟

ویلاهای همکف که به آن ها ویلای فلت نیز گفته می شود، در واقع ساختمان هایی هستند که فقط یک طبقه و یک سقف دارند، به طوری که اختلاف ارتفاع آن ها با سطح گذر، حداقل ترین حالت ممکن است. بنابراین ویلاهایی که به صورت فلت ساخته می شوند با سطح گذر ارتفاع چندانی ندارند و در یک طبقه و بدون طبقات ساخته می شوند. در این نوع از ویلاها، تمامی بخش های داخلی یک ساختمان شامل اتاق خواب، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، سالن پذیرایی در یک طبقه قرار می گیرند.

انواع سقف شیروانی ویلا

طی سال های اخیر و در پی شرایط اقتصادی نابسامان، هزینه های خرید زمین و تامین مصالح بسیار بالا رفته است و همین موضوع افراد را به سمت خرید زمین هایی با متراژ کم و سپس ساخت ویلا همکف مدرن سوق داده است، چراکه دارای هزینه های مرتبط با طراحی و ساخت کمتری نسبت به دیگر ویلاهای دوبلکس و تریبلکس و همینطور در سبک های کلاسیک و … هستند.

مزیت های ویلا همکف مدرن

طراحی و ساخت ویلا همکف مدرن ضمن اینکه دارای هزینه کمی می باشد، نظافت آن برای کاربران و ساکنین خانه نیز راحت تر است. از سویی دیگر سرمایش و گرمای ویلاهای فلت بسیار آسان تر و مقرون به صرفه تر از ویلاهای دوبلکس می باشد.

زندگی کردن در ویلا فلت مدرن برای سالمندان، کودکان و افرادی که دارای مشکلات جسمی هستند آسان تر است، چراکه مجبور نخواهند بود همانند ویلاهای دوبلکس، برای رفتن به فضاهای خصوصی تر ساختمان که معمولا در طبقه دوم طراحی می شود، از پله استفاده کنند.

طراحی و ساخت ویلای همکف مدرن برای زمین هایی با متراژ کم و متراژ بالا مناسب است و همینطور قابل اجرا بر روی زمین های شیب دار نیز می باشد.

طراحی ویلا همکف مدرن چگونه است؟

سقف شیروانی فلزی

همانطور که اشاره کردیم ویلا همکف به صورت ویلای فلت و بدون طبقات اجرا می شود؛ می توان این بنای یک طبقه را در سبک های مختلفی طراحی کرد که یکی از این سبک ها، مدرن است.

ویلاهای مدرن معمولا دارای پنجره های بزرگی هستند که به عنوان نمادی برای تکنولوژی و پیشرفت در این بناها استفاد می شوند. در طراحی ویلای مدرن از حجم های مربع و مکعب استفاده می شود و ایجاد فررفتگی ها و برجستگی هایی در نما، ظاهری دو بعدی و سه بعدی را در آن ایجاد می کند؛ این نوع از طراحی نما، از تابش مستقیم خورشید نیز جلوگیری می نماید. از دیگر ویژگی های بارز ویلاهای مدرن، وجود خطوط صاف و بدون شکستگی می باشد که در نمای این سبک ویلاها، کاملا مشهود است.

نمای ویلا همکف مدرن

از سبک های پرطرفدار برای طراحی نمای ویلا، سبک مدرن است که برای ویلاهای همکف نیز بسیار مناسب می باشد. از مزیت های ویلاهای همکف مدرن، این است که قابل شخصی سازی هستند و می توان بدون محدودیت در آن اعمال نظر کرد تا نمای خاص، متفاوت و منحصر به فردی را ایجاد نمود و در واقع امکان استفاده از خلاقیت بیشتری را به کاربران و معماران می دهد.

البته لازم است اشاره کنیم که طراحی نمای ساختمان از ابتدای کار و در زمان طراحی نقشه اولیه، مورد بررسی و طراحی قرار می گیرد؛ چراکه اولین منظره از یک ساختمان، نمای آن است و طراحی و اجرای آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در واقع نمای ویلا همکف مدرن ، بیشترین تاثیر را بر روی بینندگان می گذارد، به همین دلیل لازم است طراحی آن با دقت بالایی انجام شود. از دیگر نکات در اجرای نمای ویلا فلت مدرن این است که باید از مصالحی برای آن انتخاب شود که ضمن اینکه متناسب با سبک مدرن باشند واز جلوه بصری زیبایی برخوردار باشند، از ساختمان نیز در شرایط جوی مختلف مراقبت کند.

ویژگی های ویلا همکف مدرن

سقف شیروانی دو شیب

امروزه طراحی نمای ویلاها به سبک مدرن، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و اغلب ویلاسازان به دنبال این هستند که با استفاده از این سبک، طراحی منحصر به فردی را برای ویلای خود انجام دهند. با اینکه در این سبک معماران اجازه بیشتری برای خلاقیت دارند، اما باید در چهارچوب سبک مدرن حرکت کنند. شناخت ویژگی های ویلای مدرن می تواند این موضوع را برایتان روشن‌تر کند. در ادامه به ویژگی های ویلا همکف مدرن اشاره کرده ایم:

1.عدم توجه به تقارن

از مهم ترین ویژگی های نمای یک ویلا همکف مدرن این است که تقارن در آن جایی ندارد و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عبارت بهتر تقارن اجزای مختلف ساختمان های مدرن، همانند ویلاهای کلاسیک الزامی نیست. بنابراین استقاده از تقارن و یا عدم استفاده از آن، در ویلاهای مدرن وابسته به سلیقه طراح می باشد و عموما مورد استفاده قرار نمی گیرد.

2.کمترین جزئیات از ویژگی های نمای ویلا همکف مدرن

از دیگر ویژگی های نمای ویلا فلت مدرن، این است که در آن حداقل جزئیات وجود دارد؛ در واقع زیبایی ساختمان های مدرن در سادگی آن ها نهفته است و طراح سعی می کنند که برای زیباتر نشان دادن ساختمان، از حداقل جزئیات استفاده کند.

3.سادگی و پیروی از سبک مینیمالیسم

انواع سقف شیروانی فلزی

از مهم ترین ویژگی های ساختمان های ویلایی همکف مدرن، این است که سادگی و مینیمالیسم در تمامی قسمت های آن مشهود می باشد. البته لازم است بدانید که سادگی و مینیمالیسم بودن یک سبک زندگی نیز می باشد و هدف از آن کاهش مصرف گرایی است.

4. استفاده از حجم برای طراحی ویلا همکف مدرن

استفاده از حجم های نامتقارن برای طراحی ویلا مدرن، بسیار رایج است. البته رشد و توسعه صنعت بتن و بتن آماده و همینطور قالب ریزی بتنی نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است؛ به طوری که سبب شده است دست طراحان بازتر باشد چراکه اجرای آن ها راحت تر شده است؛ گویی که چندین جعبه با ابعاد مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.

5. استفاده از رنگ های خنثی در نمای ویلا همکف مدرن

از دیگر خصوصیات مهم ویلاهای همکف مدرن، این است که در طراحی نمای آن ها از رنگ های خنثی استفاده می شود و رنگ های گرم، جایی در آن ندارند. در معماری مدرن، رنگ های خنثی و رنگ های روشن و تیره تا حدود زیادی توانسته است جایگزین رنگ های متنوع شود.

6.عدم پنهان کردن عناصر ساختمان

ویلا شمال همکف مدرن استخردار

در سبک مدرن و اجرای ویلا همکف مدرن، نیازی به پنهان کردن اجزای ساختمان شامل ستون ها، فریم ها و دیگر عناصر نیست و می توان این اجزا را به عنوان بخشی از ساختمان نیز به نمایش گذاشت. به طوری که ستون های فولادی در زیر مصالح بسیاری مدفون نمی شود و به عنوان المان بصری و تاثیر گذار قابل دید می باشد.

7. تاکید بر زوایای 90 درجه و حجم های چهار ضلعی

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم در این نوع از طراحی حجم ها و خطوط از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، به همین دلیل بر زوایای 90 درجه و همینطور حجم های چهار ضلعی در این طراحی تاکید بیشتری می شود.

8.استفاده از دیوار های شیشه ای و پنجره های تمام قد

از موارد مهم در طراحی ویلاهای مدرن این است که در آن دیوارهای شیشه ای به کار می رود که منجر به انعکاس بازتاب کاملی از طبیعت پیرامون ویلا می شود. از مهم تری اجزای ساختمان، پنجره های آن ها هستند که معمولا به صورت تمام قد طراحی می شوند.

اصول طراحی ویلا همکف مدرن

طراحی ویلا های همکف مدرن، به دلیل حساسیت هایی که دارد، با طراحی های دیگر سبک ها متفاوت است. اصول طراحی ویلا با توجه به موقعیت هر ویلا، متفاوت می باشد؛ به طوری که به عنوان مثال طراحی ویلا همکف مدرن در شمال کشور با طراحی آن در شهر تهران تفاوت زیادی دارد.

اما به طور کلی از اصول اولیه طراحی ویلا این است که مطابق با نظر و نیاز کاربران انجام شود. در واقع طراح باید ابتدا نظر و نیاز ساکنین را الویت قرار دهد و سپس متناسب با آن فضاهای مختلف را جایگذاری نماید. در نظر داشته باشید که در ویلاهای همکف تمامی فضاها شامل اتاق خواب ها، آشپزخانه، سالن نشیمن، سرویس بهداشتی در یک طبقه اجرا می شود؛ بنابراین باید مهندس طراح از تجربه کافی برای جایگذاری مطلوب این فضاها برخوردار باشد تا کوچکترین پرتی در نقشه خانه ایجاد نگردد و از متراژی که در اختیار داریم، بهینه ترین استفاده شود.

از سویی دیگر در طراحی ویلا همکف مدرن، باید به اقلیم و موقعیت جغرافیایی یک منطقه نیز توجه شود؛ توجه به شرایط آب و هوایی در طراحی ویلا، سبب می شود که ویلا طی مدت زمان طولانی تری ماندگاری داشته باشد. همینطور مصالح نیز به تناسب آب و هوای منطقه انتخاب گردد که به نوبه خوبه کاهش هزینه ها را در پی دارد.

طراحی داخلی ویلا همکف مدرن

ویلا همکف شیک

طراحی داخلی ویلا همکف مدرن بسیار حائز اهمیت می باشد، چراکه باید جزئیات و فضاهای داخلی به بهینه ترین حالت ممکن در کنار یکدیگر قرار بگیرند. هر کدام از این فضاهای داخلی نیازمند طراحی خاص و منحصر به فردی هستند؛ به عنوان مثال اگر در طراحی داخلی، ویلای همکف دارای سه اتاق خواب می باشد، لازم است هر یک به تناسب نیازهای کاربر طراحی گردد. البته این موضوع به این معنی نیست که فضاهای مختلف باید در نهایت به صورت ناهمگون در کنار یکدیگر قرار بگیرند؛ بلکه در طراحی ویلای مدرن لازم است هدف طراح رسیدن به یک هویت مشترک در طراحی تمام اجزا باشد.

طراحی داخلی ویلا همکف مدرن در بر دارنده طراحی بخش های مختلف خانه شامل آشپزخانه، طراحی سرویس ها، طراحی فضای تلویزیون، طراحی فضای پذیرایی و سالن نشیمن می شود. هر کدام از این فضا ها دارای استانداردهایی در طراحی مدرن هستند که لازم است رعایت شود. برخی موارد همچون نورپردازی داخلی فضاها و همینطور طراحی سقف کاذب نیز می تواند به خلق یک محیط مدرن کمک کند.

طراحی محوطه ویلا همکف مدرن

معمولا ویلاها با هدف لذت بردن از آن ها در روزهای آخر هفته و تعطیلات ساخته می شوند و طراحی محوطه برای آن ها می تواند لذت استفاده از ویلا را چندین برابر کند.

به همین دلیل لازم است علاوه بر طراحی نما و فضای داخلی ویلا، به طراحی محوطه نیز توجه داشته باشید. به طوری که بتوانید در زمان های مورد نیاز از خارج ویلا نیز نهایت لذت را ببرید. در طراحی محوطه ویلا همکف مدرن می توانید مسیر های پیاده و سواره، استخر ویلایی کوچک، آلاچیق، آتشدان و … را در نظر گرفته و پیاده‌سازی نمایید.

هزینه طراحی ویلا همکف مدرن

سقف شیروانی مدرن

به طور کلی نمی توان هزینه واحدی را برای طراحی ویلا همکف مدرن اعلام کرد و برآورد هزینه طراحی و ساخت یک ویلای همکف مدرن وابسته به متراژ زمین و خواسته مشتری انجام می شود. از همین رو هزینه طراحی و اجرای ویلای مدرن برای هر پروژه ای متفاوت می باشد و لازم است برای اطلاع از آن حتما با یک مشاور و مهندس در یک مجموعه معتبر مشورت کنید.

مکان انتخابی برای طراحی و اجرای ویلا، نوع مصالح انتخابی، نحوه طراحی و … همگی در هزینه نهایی تاثیر گذار است؛ اما به طور کلی هزینه طراحی ویلا فلت مدرن نسبت به دیگر سبک ها کم هزینه تر می باشد.

ساخت ویلای همکف مدرن با بام ساز

سقف شیروانی شیک

اگر به دنبال این هستید که هزینه های ساخت ویلا را کاهش دهید، یک ویلا همکف مدرن گزینه مناسبی برایتان می باشد؛ بسیاری مایل به ساخت ویلا هستند اما از پس هزینه های ساخت آن برنمی آیند که با این ایده می توان تا حد قابل توجهی هزینه های ساخت یک ویلا را کاهش داد.

در صورتی که مایل هستید پیش از اجرای پروژه از هزینه های آن مطلع شوید، می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در انتهای این مقاله، با کارشناسان بام ساز در ارتباط باشید و از مهندسین مجموعه مشاوره رایگان دریافت نمایید.

اشتراک گذاری این مطلب

مقالات محبوب کاربران

طراحی کف حیاط ویلا
کف حیاط ویلا

یک باغ ویلا زمانی شیک و منحصر به فرد به نظر می رسد که در

انواع آبنمای سنگی باغی و حیاط
آبنما سنگی ویلا

برای طراحی محوطه یک ویلا، ایده های بسیاری وجود دارد که برای زیبایی هر چه

آشنایی با ویژگی های آتشگاه در محوطه ویلا
آتشدان ویلایی و باغی

در محوطه سازی ویلاها، می توان از فاکتورها و تجهیزات مختلفی استفاده کرد تا بتوان

Picture of سعید فرهمند

سعید فرهمند

مدیر شرکت بام ساز با بیش از 30 سال فعالیت خانوادگی در عرصه سقف ویلا و شیروانی در سطح کشور هستم و خوشحالم بتوانم با انجام یک کار حرفه ای برای شما سهمی در زیبایی ویلای شما داشته باشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عناوین مقاله!

5/5